Preskočiť na hlavný obsah

Doména gov.sk je oficiálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

Iniciovanie sporového konania v patentoch

Opis služby

Služba umožňuje fyzickej osobe a právnickej osobe prostredníctvom elektronického formulára podať pripomienky k patentovateľnosti po zverejnení patentovej prihlášky, návrh na zrušenie patentu a žiadosť o určenie patentu, či predmet uvedený a opísaný v žiadosti patrí do rozsahu ochrany konkrétneho patentu (ďalej „žiadosť o určenie“). Pripomienky k patentovateľnosti sa podávajú po zverejnení patentovej prihlášky a úradu ich môže podať ktokoľvek. Návrh na zrušenie patentu možno podať kedykoľvek po udelení patentu a po celú dobu jeho platnosti, pričom možno patent zrušiť aj po jeho zániku, ak navrhovateľ preukáže právny záujem. Ak sa dôvody zrušenia týkajú patentu čiastočne, patent sa zruší len v rozsahu primeranom zisteným dôvodom, a to zmenou patentových nárokov, opisu alebo výkresov. Žiadosť o určenie možno podať kedykoľvek po udelení patentu.

Komu je služba určená

Služba je určená pre fyzickú osobu a právnickú osobu (ďalej „používateľ“), ktorá má záujem podať pripomienky k patentovateľnosti po zverejnení patentovej prihlášky, návrh na zrušenie patentu a žiadosť o určenie patentu.

Spôsob použitia služby

Služba sprístupní elektronický formulár. Po spustení služby je potrebné uviesť spisovú značku bez prefixu "PP", napr. 1-2024. Po začatí písania spisovej značky systém ponúkne zoznam spisov, ktoré sú vedené v registroch úradu. V prípade uvedenia nesprávnej spisovej značky systém nebude môcť doplniť do elektronického formulára údaje, ktoré úrad vedie v registroch. Po vyplnení elektronického formulára ho používateľ odošle na úrad. Odoslaný formulár sa automatizovane ukladá aj v elektronickej schránke používateľa na ústrednom portáli verejnej správy do priečinka odoslané.

Vyžadovanie autentifikácie a autorizácie na použitie služby

Na použitie služby je potrebné sa prihlásiť autentifikátorom, napr. občianskym preukazom s elektronickým čipom (eID karta) a na odoslanie podania je vyžadované elektronické podpísanie kvalifikovaným elektronickým podpisom, kvalifikovanou elektronickou pečaťou alebo uznaným spôsobom autorizácie. Bez elektronického podpisu nie je možné odoslanie podania.

Spoplatnenie služby

Podanie pripomienok k patentovateľnosti po zverejnení patentovej prihlášky nie je spoplatnené.

Podaním návrhu na zrušenie patentu a žiadosti o určenie patentu vzniká poplatková povinnosť podľa zákona NR SR č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov. Poplatky sa platia na základe písomnej výzvy úradu a sú splatné do 15 dní odo dňa jej doručenia. Podľa sadzobníka správnych poplatkov je výška správneho poplatku:

  • za podanie návrhu na zrušenie patentu – 250 EUR,
  • za podanie žiadosti o určenie patentu – 200 EUR.

V prípade podania vykonaného elektronickou službou je sadzba uvedeného poplatku znížená o 50% z poplatku určeného podľa sadzobníka, najviac o 50 eur. Ak sú súčasťou podania prílohy, uplatní sa znížená sadzba poplatkov len vtedy, ak sú tieto prílohy v elektronickej podobe.

URL súvisiacej legislatívy
Prístupový kanál na používanie služby

Službu je možné vykonať aj v listinnej podobe a to osobne v podateľni úradu v Banskej Bystrici alebo poštou na adresu úradu.

Formálne náležitosti sporového konania

Sporové konanie (pripomienky k patentovateľnosti po zverejnení patentovej prihlášky, návrh na zrušenie patentu a žiadosť o určenie patentu) sa podáva úradu písomne, a to v listinnej podobe alebo v elektronickej podobe, v štátnom jazyku. Podanie musí obsahovať identifikátor osoby účastníka konania a identifikátor osoby jeho zástupcu, ak je účastník konania zastúpený. Podrobnosti o náležitostiach potrebných pre podanie v listinnej podobe sú stanovené právnymi predpismi, ktoré sú dostupné prostredníctvom odkazov v časti URL súvisiacej legislatívy. Z podania musí byť zrejmé:

  • číslo prihlášky voči ktorej návrh/žiadosť smeruje,
  • údaje umožňujúce identifikáciu navrhovateľa/žiadateľa alebo jeho zástupcu, ak je zastúpený,
  • výslovný prejav vôle navrhovateľa, že žiada o zrušenie/čiastočné zrušenie patentu (platí len pre návrh na zrušenie patentu),
  • právne a skutkové odôvodnenie návrhu a označenie dôkazov (neplatí pre žiadosť o určenie patentu),
  • dôkazy odôvodňujúce návrh (platí len pre návrh na zrušenie patentu),
  • preklad dôkazov alebo ich príslušných častí s ich vyznačením v pôvodnom texte do štátneho jazyka, ak dôkazy nie sú v štátnom jazyku (platí len pre návrh na zrušenie patentu),
  • jasný a úplný opis predmetu určenia (platí len pre žiadosť o určenie patentu),
  • preklad žiadosti o určenie do štátneho jazyka a preklad samostatného opisu predmetu určenia do štátneho jazyka (platí len pre žiadosť o určenie patentu),
  • podpis navrhovateľa/žiadateľa alebo jeho zástupcu, ak je zastúpený.
Spustiť elektronickú službu