Preskočiť na hlavný obsah

Doména gov.sk je oficiálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

Nezákonný obchod s falzifikátmi počas pandémie Covid-19

Začiatkom apríla zverejnilo EUIPO v spolupráci s OECD novú štúdiu, ktorá sa zaoberá nezákonným obchodom s falzifikátmi počas pandémie Covid-19.

Pandémia COVID-19 výrazne ovplyvnila takmer všetky oblasti ľudskej činnosti, dokonca aj oblasť falšovania a nezákonného obchodu, ktorá sa prelína so širšími výzvami v oblasti presadzovania práv duševného vlastníctva. Podvodníkom, ktorí sú zainteresovaní v nezákonnom obchode, pandémia otvorila nové možnosti zisku. Rozsiahle obmedzenia v pohybe osôb a tovarov, narušenie dodávateľských reťazcov, uzatváranie podnikov, silný dopyt po liekoch, ochranných pomôckach a testoch alebo obmedzené kapacity orgánov činných v trestnom konaní sú všetko faktory, ktoré formovali prostredie nezákonného obchodu. Počas pandémie došlo k výraznému posilneniu obchodu s falšovaným tovarom.

Štúdia odhaľuje, že počas pandémie sa do popredia dostali najmä sfalšované zdravotnícke pomôcky, vrátane respirátorov, rúšok, rukavíc a hygienického oblečenia. Mnohí spotrebitelia sa pri nákupe týchto výrobkov obrátili na digitálne platformy z dôvodu nedostatku tohto tovaru v tradičných predajniach. Súčasne sa prudko zvýšil dopyt po vitamínoch, najmä po vitamíne C. Táto zmena v správaní spotrebiteľov (preferencia nákupu na internete) ponúkla falšovateľom nové možnosti, ktoré v rámci nezákonného obchodu aj využili. Podľa štúdie EUIPO a OECD prudký nárast podielu falšovaného tovaru (najmä masiek) vzrástol od druhého štvrťroka v roku 2020. V druhej polovici roku 2021 podiel týchto falšovaných výrobkov klesol a vrátil sa na úroveň spred vzniku pandémie.

Organizovaný zločin v oblasti falzifikátov sa však nesústredil iba na ochranné zdravotnícke pomôcky, využil prechod spotrebiteľov na nákup na internete a falšované tovary rozšíril na celý rad výrobkov od kozmetiky, hračiek, oblečenia až po potraviny a nápoje. Štúdia uvádza, že podiel colných zásahov týkajúci sa týchto kategórií výrobkov boli počas pandémie (2020-2021) vyššie ako v rokoch 2017-2019. Podľa štúdie počas pandémie zaznamenali exponenciálny rast najmä e-shopy ako napr. Amazon, Alibaba, AliExpress.

Ďalším dôsledkom rozmachu internetového obchodu počas pandémie bolo zaťaženie poštových a kuriérskych služieb, a nárast podvodov aj v týchto službách. S rastúcim objemom zásielok bolo deklarovanie a kontrola zásielok čoraz náročnejšie. Pre služby presadzovania práva sa monitorovanie týchto zásielok stalo výzvou vzhľadom na ich obrovský objem. Okrem toho dôsledky pandémie viedli k tomu, že mnohé značky začali uprednostňovať iné formy ako ochranu značky, čím neúmyselne umožnili rozmach falšovateľských aktivít.

Na základe rôznych analýz, zistení a dôsledkov z pandémie, sa v záujme komplexného boja proti falšovaniu objavuje konsenzus o potrebe integrovaných stratégií, ktoré by zahŕňali verejný a súkromný sektor. Takéto stratégie by mali zahŕňať nielen orgány činné v trestnom konaní, ale aj subjekty z oblasti financií, internetového obchodu a telekomunikácií.

Okrem toho podľa EUIPO a OECD je potrebné, aby krajiny považovali falšovanie za závažnú hospodársku trestnú činnosť, ktorá si zaslúži náležitú pozornosť. Začlenením falšovania do širších paradigiem hospodárskej kriminality možno dosiahnuť súdržnejší, účinnejší a efektívnejší prístup k jeho znižovaniu. V tejto súvislosti stojí za zmienku Európska multidisciplinárna platforma proti hrozbám trestnej činnosti (EMPACT), súhrn politík EÚ, ktorý predstavuje integrovaný prístup k vnútornej bezpečnosti EÚ. Táto komplexná stratégia zahŕňa spektrum opatrení vrátane kontrol na vonkajších hraniciach, spolupráce medzi policajnými, colnými a justičnými subjektmi, riadenia informácií, inovácií, odbornej prípravy, prevencie a riešenia vonkajšieho rozmeru vnútornej bezpečnosti.

Celá štúdia ako aj zhrnutie sú dostupné na webovej stránke EUIPO.